ETER NAD BERLINOM

ETER NAD BERLINOM  je kazališni projekt premijerno izveden u veljači 2016-e u produkciji Multimedijalne kolibe iz Zagreba u suradnji s berlinskim kazalištem Ballhaus Ost. Nastao je nakon uspjeha popularne predstave „HOERSPIEL”- mala igra za slušanje (i gledanje) koja zbog neprekinutog interesa publike igra već četvrtu godinu na zagrebačkoj nezavisnoj sceni.

Projekti kao što su HOERSPIEL i ETER NAD BERLINOM dio su autoričine šire ideje, odnosno njenog hommagea stoljeću radija u kojem „male ljude iz radijske kutije”  ona izvodi pred svjetla reflektora i publici otkrivaju skrivene radijske mehanizme, lokalne radijske povijesti, kao i autentičnu, zaboravljenu, umjetničku snagu ovog medija. 

Za ETER NAD BERLINOM autorica je inspiraciju tražila prije svega u djelima svojeg pokojnog oca Zvonimira Bajsića, ali i Heinricha Bölla, Bertolta Brechta, Alfreda Brauna, te u radijskim snimkama koje se čuvaju već skoro cijelo stoljeće u berlinskom Rundfunk Archivu

ETER NAD BERLINOM stiže u Dubrovnik na završetku svoje prve turneje (Ljubljana, Rijeka, Split) i to dan nakon nastupa na 27. Marulićevim danima u Splitu.  Izbornik festivala, Igor Ružić, u svome obrazloženju je o predstavi zapisao sljedeće:

„Obiteljski zaražena radiofonijom, dramaturginja Pavlica Bajsić Brazzoduro prije nekoliko godina vratila se kazalištu kako bi ga odvela u – eter. Ovaj berlinski nastavak iznenađujućeg i izuzetnog  „Hoerspiela – male igre za slušanje (i gledanje)“ sasvim je nova predstava koja istim sredstvima i na sličan način, ali s djelomično novim izvođačima, donosi ne samo priču o radijskoj tišini kao apsolutnoj mogućnosti koncentracije i komunikacije, nego i upozorava da je svaka komunikacija ujedno i manipulacija. Spontano i suptilno, želi reći da tišinu treba prekinuti ne riječima nego djelima. „

U predstavi njemački glumci naime izvode i djela Zvonimira Bajsića, autoričinog pokojnog oca koji je i u njemačkom radijskom eteru bio cijenjeni i nagrađivani autor 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. Radi se o “Slikama iz života jednog radio-dramaturga”, njegovoj posljednjoj radio-drami te o ulomku iz “Praškog proljeća 84.”, njegovom posljednjem “fičeru”, odnosno dokumentarnoj radio-drami koja je izvorno nastala u produkciji Sender Freies Berlina (Radio Slobodni Berlin).  Oba naslova slove kao svojevrsni autorski i ljudski testamenti u kojima Zvonimir Bajsić izlaže svoju preokupaciju tišinom, te hrabrost pojedinca kao temelj svake kulture.

Predstava se izvodi na njemačkom jeziku s titlovanim prijevodom.

 

PRESS:

Kazališna kritičarka Anđela Vidović:

Vrijeme u kojem živimo uči nas samo jednome – zaboravu. Upravo se takvom ignorantskom poimanju kontinuiteta u stvaranju opire poetika približavanja i njegovanja prošlosti ponajprije u Hoerspielu, a kasnije i u Eteru nad Berlinom Pavlice Bajsić Brazzoduro.  Uobličenija i zatvorenija u formi, manje zaigrana i ozbiljnija, s ravnopravnim hrvatsko-njemačkim deseteročlanim ansamblom. (…)

S različitim shvaćanjima tišine počinju i završavaju radijsko-kazališne igre Pavlice Bajsić Brazzoduro. U pozadini se krije mnoštvo imaginacije – čitav svijet onkraj neizrečenoga postaje novo iskustvo za sebe. 

Berlinska kazališna kritičarka  Gesche Mirjam Beyer  o ETERU IZNAD BERLINA zapisala je slijedeće: “U projektu Bajsić Brazzoduro ostaje lebdjeti neizgovoreno ali sveprisutno pitanje, što se to skriva iza današnje medijske buke, nešto protiv čega smo svi ostali nijemi. Možda je to ta šutnja, koja nam u predstavi cijelo vrijeme treperi pred očima i zavjerenički šapuće u uho, čak i nakon što se svjetla pozornice ugase.”

Arteist (kritika Anđele Vidović):

http://arteist.hr/eter-nad-berlinom/

Jutarnji list (prikaz Snježane Pavić):

http://www.jutarnji.hr/kultura/kazaliste/sind-sie-ein-kommunist-novinarka-jutarnjeg-na-berlinskoj-premijeri-predstave-pavlice-bajsic-brazzoduro-u-kojoj-je-povezala-lampedusu-i-brechta/104521/