HOERSPIEL: MALA IGRA ZA SLUŠANJE (I GLEDANJE)

Šumimo po kućama. Zviždimo prema potrebi. Šutimo na časak. Zujimo. 

Izvodimo škakljive dramolete. I jednu, ali pravu, radio-katastrofu.

Tragamo za “plutajućim radiodramama” svemirom i onda ih pecamo.

Uživo i prema potrebi krojimo izvorne radijske materijale, dakle sve ono čujno, kao i negaciju toga: tišinu. Tišina je zapravo ono što zovemo dobrom zemljom. Plodotvorna i maštotvorna.

Kako pakirati tišinu? Možda u školjkama.

Ili… uzmeš metar, dva sirove tišine i nosiš je doma. Staviš je u podrum, u mračni kut podruma, i svake je večeri lagano vlažiš dok ne primijetiš da je proklijala.

Sad treba samo čekati.

Povremeno čistiti od prašine.

  1. ožujka uredno zarolanu nosiš je u stan i prostreš preko sobe.

Poput saga. Legneš i slušaš.

(Z. i P. Bajsić)

 

HOERSPIEL: mala igra za slušanje (i gledanje) je predstava koja govori o samim počecima radija, o vremenu kada su tada vrlo popularne radio-drame išle uživo iz studija, s glumcima, glazbenicima i maherima za rekonstrukciju potrebnih šumova i atmosfera. Zadivljena a ponekad i sumnjičava publika se tih večeri okupljala oko radio-aparata, tog bežičnog misterija, kao nekada oko ognjišta, uhom naslućujući a u glavi stvarajući jedan sasvim novi svijet. Osim kao jedinstvena kazališna priča o radiju samom, “malim ljudima unutar radijske kutije”, HOERSPIEL na jedan neobičan način evocira i duh Zagreba u vrijeme između dva svjetska rata, ali i kasnije.
I dok je 1973. godine, u dokumentarnoj radio-drami Ad Libitum, Zvonimira Bajsića, Mirana Kučiša i Maksa Jurjevića, jedna baka izrazila želju da ljudi koje ona čuje na radiju izađu od tamo i dođu podijeliti ručak s njom, u predstavi HOERSPIEL radio poziva vas da uđete u njega. Bez ručka, ali uz čašicu domaće rakije.

Autorski projekt Pavlice Bajsić Brazzoduro

Koristimo i tekstove oko 30 autora iz cijelog svijeta koji su oblikovani u fragmentarnoj dramaturškoj cjelini istražujući u izvedbi granice između etera i teatr

Igraju: Jelena Miholjević, Sven Medvešek, Ivana Starčević, Matija Antolić, Ljubica Letinić, Dino Brazzoduro, Nina Bajsić, Ivan Zelić/Ivor Plužarić/Dalibor Piskrec i Pavlica Bajsić Brazzoduro uz snimke glasova Ante Perkovića i Zvonimira Bajsića

Oblikovanje svjetla: Marino Frankola
Oblikovanje zvuka i glazbe: Dino Brazzoduro
Film posvećen Anti i Hoerspielu: Dalibor Barić
Fotografije: Marin Franov
grafičko oblikovanje: Klasja Habjan, Joško Gamberožić
Postprodukcija: Katarina Krešić 

Premijerno je izvedena u studenom 2013. i od tada neprestano igra u nezavisnoj produkciji i izvan kazališnih institucija.

Projekt “radiofonijskog teatra” i predstava HOERSPIEL su u studenom 2014. bili predstavljeni na radionici  odsjeka ekperimentalnog radija pri Sveučilištu Bauhaus u Weimaru.  Predstava se u Zagrebu izvodila prvih nekoliko godina u Kuli Lotrščak zahvaljujući viziji tadašnje ravnateljice Klovićevih dvora Marini Viculin. Nakon njene nagle smrti, utočište nam u susjednoj Kući Arko pruža Hrvatski ITI centar sve do 2019. godine kada u njihove prostore useljavaju uredi Muzeja športa. Interventno i privremeno nas zbrinjava Centar mladih Ribnjak u svojoj dvorani i na krovnoj terasi. Od 2022. više ne nalazimo adekvatnog prostora za redovnije nastupe u Zagrebu. Do sada je predstava dva puta gostovala u Puli (Audio Art Festival, Radio Rojc), 2 puta u Dubrovniku (Art radionica Lazareti i Kazalište Marina Držića), Ljubljani (Glej Gledališće), Zadru (Zadar snova), Splitu (Splitsko ljeto), Sarajevu (BKC), Bjelovaru (BOK), Koprivnici (FUNK), Rijeci (Zoom festival / Drugo more) i dr. Ponosni smo i da je u Berlinu u veljači 2016. izveden AETHER UEBER BERLIN (Eter nad Berlinom), njemačka verzija ove predstave koja se temelji na istraživanju berlinske radijske arhive i tekstovima Zvonimira Bajsića, u suradnji zagrebačkih i berlinskih izvođača i uz podršku berlinskog Senata za kulturu pod nazivom.  Autorica je za ovaj projekt na Marulovim danima 2017.  primila nagradu za adaptaciju medija radija u kazalište. .

Godine izvođenja HOERSPIELA je pokazalo da vjerojatno zaslugom univerzalnosti jezika zvuka i glazbe, te kolektivnog prizivanja pomalo zaboravljenog iskustva slušanja i osluškivanja – HOERSPIEL postaje  atraktivan za raznoliku publiku, od petogodišnjeg djeteta, redovne kazališne publike, radijske i koncertne pa do 95 godišnjeg penzionera.

 

Poznati o Hoerspielu: 

Josipa Lisac (2016.):

“Hoerspiel———Sjajna ideja—-Vrhunska realizacija——-Fenomenalna predstava- puna svjetla, smijeha, istine——-Izvrsno domaće autorsko djelo———– držim fige , da se predstave dogode i u 2017-oj …..”

 

Darko Rundek (jesen 2014.):

“Projekt HOERSPIEL, pronalazi jedinstven oblik susreta intime radija 

s publikom uživo. Otkrivamo topao i razigran svijet, koji i sami nosimo u srcu

i s radošću ga prepoznajemo.”

 

Katarina Pejović, dramaturginja (2016.):

“Kad kažem “predstava”, činim nepravdu HOERSPIELU. Jer to je doživljaj, putovanje, meditacija. kondenzirani djelić nečeg većeg od života koje te provoza velikom, a ipak nježnom brzinom, kroz nevjerojatan spektar osjećanja, misli i stanja.

Enes Kišević, pjesnik i glumac (2016.)

Vaš glas je bolji od tišine – vaš glas i od buke čini tišinu.

 

PRESS:

https://kritikaz.com/vijesti/kritike/9159/Mali-auditivni-biser-neodoljive-vizualnosti

Priča o zvuku i tišini

Hoerspiel